Rivian, risultati finanziari: entrate sotto le aspettative, le stime per il 2023 sono al ribasso

Rivian, risultati finanziari: entrate sotto le aspettative, le stime per il 2023 sono al ribasso

Rivian ha rilasciato i dati finanziari dell'ultimo trimestre 2022, mostrando un fatturato sotto le aspettative, ma una netta diminuzione delle spese. Le stime 2023 deludono

di pubblicata il , alle 14:48 nel canale Auto Elettriche
Rivian
 

Rivian si sta destreggiando in quello che Elon Musk a suo tempo definì "inferno produttivo". I pick-up e SUV elettrici dell'azienda sono molto apprezzati, ed hanno già tanti ordini sicuri, ma arrivare ad alti volumi di produzione non si sta rivelando semplice, soprattutto con la crisi e l'aumento dei costi.

Per questo nelle ultime settimane RJ Scaringe e i suoi hanno deciso per una politica di taglio dei costi, a partire dalle dimensioni dell'azienda, rinunciando a tanto personale. Questa mossa tuttavia ha portato a risultati appena sufficienti, come scopriamo dai dati finanziari appena rivelati.

Rivian

Nel quarto trimestre 2022 Rivian ha registrato 663 milioni di dollari di fatturato, grazie a circa 8.000 veicoli consegnati, un valore però decisamente più basso rispetto a quanto gli analisti di Wall Street si attendevano, cioè 742 milioni. I costi operativi sono scesi paragonando le cifre anno su anno, 795 milioni attuali contro 2 miliardi di un anno fa, ma la spesa complessiva nel trimestre è rimasta simile a quella del Q3. Di conseguenza Rivian porta a casa una perdita netta di 1,7 miliardi di dollari.

Rivian

Per il momento la situazione delle casse aziendali resta tranquilla, con ancora più di 12 miliardi in contante ed equivalenti, una cifra che permetterà di affrontare serenamente almeno un altro anno in condizioni simili, anche se il CEO spera di fare meglio. Il primo dato diffuso però non è troppo incoraggiante, in quanto le stime di produzione per il 2023 si fermano a 50.000 esemplari, mentre gli analisti vedevano possibile un target tra 60.000 e 65.000.

Il mercato non ha quindi reagito bene a queste informazioni, e il titolo RIVN, che già era sceso del 70% negli ultimi 12 mesi, nelle ore dopo l'annuncio ha perso un altro 8%.

2 Commenti
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Notturnia01 Marzo 2023, 15:09 #1
ma se hanno 12 miliardi in cassa perchè non creano altri stabilimenti e iniziano a salire la china ?..
da quello che dicono hanno ordini ma non riescono a produrli.. la strada è stata già tracciata da molti prima di loro e da ultimo da Musk..
non hanno sicurezza di farcela ?.. allora meglio chiuderla qua.. perchè se non crescono muoiono..
Vash8801 Marzo 2023, 23:56 #2
Se espandi in un momento di incertezza economica e di stress nelle catene di approvvigionamento poi ti ritrovi con troppa capacità e alti costi. In una congiuntura economica difficile difficile razionalizzare le spese è imperativo altrimenti fai come Ocado, multinazionale che durante l'onda COVID ha investito massicciamente in magazzini automatizzati e personale per poi avere una capacità di evadere gli ordini superiore del 80% a quanto in realtà necessario.
Se ti va di leggere il messaggio agli azionisti sicuramente ci sarà scritto quali sono le sfide principali che vogliono risolvere.

Edit: aggiornato con la lista dei rischi
Tldr: logistica e dipendenza da fornitori esterni, fornitori che devono rifornire molteplici case automobilistiche direi io
Summary of Risk Factors

Our business is subject to a number of risks and uncertainties, including those described in Part I, Item 1A. “Risk Factors” in this Form 10-K. The principal risks and uncertainties affecting our business include the following:

•We are a growth stage company with limited operating history and a history of losses and expect to incur significant expenses and continuing losses for the foreseeable future. We may underestimate or not effectively manage the capital expenditures and costs associated with our business and operations, which could have a material and adverse effect on our business, prospects, financial condition, results of operations, and cash flows. We may also require additional financing to support our business, which may not be available in a timely manner or on terms that are acceptable, or at all.
•Our ability to develop and manufacture vehicles of sufficient quality and appeal to customers on schedule and on a large scale is unproven, and we have experienced, and may in the future experience, significant delays in the manufacture and delivery of our vehicles, which could harm our business, prospects, financial condition, results of operations, and cash flows.
•We have experienced, and could experience in the future, cost increases and disruptions in supply of raw materials or other components used in our vehicles.
•We are dependent on our existing suppliers, a significant number of which are single or limited source suppliers, and are also dependent on our ability to source suppliers, for our critical components, and to complete the building out of our supply chain, while effectively managing the risks due to such relationships.
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RIVIAN AUTOMOTIVE, INC.
•We depend upon third parties to manufacture and to supply key semiconductor chip components necessary for our vehicles. We do not have long-term agreements with all of our semiconductor chip manufacturers and suppliers, and if these manufacturers or suppliers become unwilling or unable to provide an adequate supply of semiconductor chips, with respect to which there is a global shortage, we would not be able to find alternative sources in a timely manner and our business would be adversely impacted.
•We expect that a significant portion of our near-term revenue will be from one customer that is an affiliate of one of our principal stockholders. If we are unable to maintain this relationship or if this customer purchases significantly fewer vehicles than we currently anticipate, then our business, prospects, financial condition, results of operations, and cash flows could be materially and adversely affected.
•The success of our business depends on attracting and retaining a large number of customers. If we are unable to do so, we will not be able to achieve profitability.
•The automotive market is highly competitive, and we may not be successful in competing in this industry.
•We are highly dependent on the services and reputation of Robert J. Scaringe, our Founder and Chief Executive Officer (“CEO&#8221.
•Our distribution model is different from the predominant current distribution model for automobile manufacturers and is subject to regulatory limitations on our ability to sell and service vehicles directly, which subjects us to substantial risk and makes evaluating our business, prospects, financial condition, results of operations, and cash flows difficult.
•Breaches in data security, failure of information security systems, cyber attacks or other security or privacy-related incidents could have a material adverse effect on our reputation and brand, harm our business, prospects, financial condition, results of operations, and cash flows and subject us to legal or regulatory fines or damages.
•We are, and may in the future become, subject to patent, trademark and/or other intellectual property infringement claims, which may be time-consuming, cause us to incur significant liability, and increase our costs of doing business.
•Our vehicles are subject to motor vehicle safety standards and the failure to satisfy such mandated safety standards would have a material adverse effect on our business, prospects, financial condition, results of operations, and cash flows.
•We may be exposed to delays, limitations, and risks related to the environmental permits and other permits and approvals required to operate or expand operations at our manufacturing facility and any future facilities

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